گوش کن !

گوش کن !

“دو گوش داریم و یک دهان ؛ برای اینکه دو برابر آنچه میگوییم ، گوش دهیم .” اسپیکتوس

گوش دادن یک مهارت است


موثر گوش دادن مهارتی  است که نیاز به یادگیری دارد و در بیشتر افراد خود به خود به وجود نمی آید . برای خوب گوش دادن پاداشی در کار نیست در حالی که برای گوش ندادن مجازات های زیادی هست !!

چه احساسی دارید وقتی مخاطب و شنوده شما به سخنان شما بی توجه است ، با نگاه کردن به ساعت خود ، واکنش نشان ندادن به حرف های شما   و یا به کار بردن عباراتی که شما را از ادامه ی سخنان خود باز می دارد  ؟! به احتمال زیاد شما احساس رنجش خواهید کرد و از این بد تر احساس خواهید کرد که در حال حرف زدن با دیوار بوده اید !

شنودگان خوب تاثیر و قدرت نفوذ بسیاری ، بسیار بیشتر از آن چیزی که اگثر مردم فکر می کنند ؛ بر گوینده دارند .

اکثر افراد تصور می کنند که گوش دادن اساسا همان شنیدن است ؛ تصور نادرستی که به این عقیده منجر می شود که موثر و خوب گوش دادن عملی غیر ارادی است . و در نتیجه ی آن افراد تلاشی برای تقویت مهارت گوش دادن و در نتیجه ی آن تقویت و بهبود روابط اجتماعی خود نخواهند کرد.

تحقیقان نشان می دهد که به طور متوسط افراد تنها 35% عملکرد خوب و موثری به عنوان شنونده دارند . این عدم توانایی در کارآمد و خوب گوش دادن اغلب به از دست دادن فرصت ها  برای داشتن روابطی خوب و پایدارمنجرشده و باعث سوتفاهم ها ، کشمکش و بحث و جدل ها می شود .

سه سطح گوش دادن


آگاهی داشتن از عادات و رفتار های گوش دادن خود به شما کمک خواهد کرد که مهارت گوش دادن را در خود تقویت کرده و شنونده ای موثر و کار آمد شوید. گوش دادن را می شود در سه سطح مورد بررسی قرار داد که هر سطح دارای مشخصه ها و رفتار هایی است که بر کیفیت گوش دادن تاثیر دارد .

باید توجه داشت که اغلب افراد به هنگام قرار گرفتن در موقعیت های ناسازگار ، و هنگامی که  در معرض انتقاد و  فشار قرار می گیرند  و هنگامی که احساس تنش و اضطراب ، ترس یا خطر دارند نمی توانند شنونده های کارآمد وخوبی باشند .

سطح اول


فرد در سطح اول به عنوان شنونده ای خوب و موثر ظاهر می شود . این شنوندگان به دنبال یافتن نکات جذاب و جالب  در سخنان گوینده هستند و به سخنان گوینده را فرصتی برای گرد آوری اطلاعات جدید و سودمند تلقی می کنند ؛ این نگرش سبب می شود که به سخنان دقت گوش کنند و آنها را تجزیه و تحلیل کنند .

شنودگان کارآمد از نقطه نظرات و نگرش خود آگاهی کامل دارند و درعین حال توانایی عم پیش داوری  وداوری در مورد سخنان گویده را نیز دارند . شنودگان کار آمد از اثرات  عبارات و کلماتی که موجب رنجش گوینده می شود آگاه هستند و از به کار بردن این چنین عباراتی پرهیز می کنند .

شنودگان کارآمد از قضاوت و داوری کردن پرهیز می کنند و در برابر احساست دیگران جبهه نمی گیرند بلکه سعی می کنند احساسات دیگران را درک کرده و با آنها همدلی می کنند و این توانایی دارند که به مسائل از نقطه نظر گوینده نگاه کنند ، که منجر می شود که برای احساسات و افکار دیگران نیز احترام قائل می شوند حتی اگر با افکار و احساسات آنها در تضاد باشند .


شنودگان دراین سطح زمانی را به فکر کردن سخنان گوینده و پیش بینی جملات بعدی او؛ خلاصه کردن ذهنی پیام گوینده ؛ ارزیابی کردن سخنان و توجه ویژه به حرکات و حالت های ظاهری گوینده اختصاص می دهند . تمرکز و هدف اصلا آنها فرآیند گوش دادنی است که درک گوینده و احترام به گوینده  را به همراه دارد .


سطح دوم


در این سطح شنونده اساسا به کلمات و مضمون سخنان گوش می کند اما

معنای آنها را درک نمی کند و نمی فهمد . لازم به یاد آوری است که این کلمات نیستند که موجب ایجاد ارتباط می شوند بلکه معنایی است که توسط کلمات القا می شود .

در این سطح به دلیل اینکه شونده صرفا به ظاهر کلمات توجه دارد ازتفکر و توجه به معنای کلمات ، حرکات بدن ؛ تغییر در کیفیت صدای گوینده  و … باز می ماند و به تبع آن شونده ازدر این سطح تنها سخنان گوینده را می شنود و تلاشی برای درک کردن منظور گوینده نمی کند ؛ کاملا واضح است که گوش دادن در این سطح منجر به درک نادرست و بروز سوتفاهم ها و احساست نا خوشایند دیگری می شود .


سطح سوم


در سطح شونده اساسا نه به سخنان گوینده گوش نمی دهد بلکه آنها را نمی شنود . در این حال گوینده به سخن می گوید در حالی که شنونده به موضوع دیگری فکر می کنند ؛ این گونه رفتار های مخرب روابط است و منجر به برز کدورت ها  ، بحث و جدل ها  و … می شود

.

راهبردهای شنودهای همدل و کارآمد بودن


  • · آگاه باشید . شما می توانید جو مثبتی را با رفتارهای غیر کلامی خود از قبیل ارتباط چشمی ، چهره ای دوستانه ، صدایی آرام  و … ایجاد کنید .

  • · به نیاز های گوینده توجه داشته باشید و به آنها علاقه نشان دهید و به یاد داشته باشید که گوش دادن در سطح اول درک و احترام به گوینده را در بر دارد .

  • · به گوینده را در سخن گفتار  احساسات و افکار ش آزاد بگذارید و اجازه دهید هر طور که مایل است سخنان خود را پیش برد . از پرسیدن سوالات متعدد پرهیز کنید .

  • · اجازه ندهید که شما را درگیر موضوع کنند . هرگز شخصا درگیر ماجرا نشوید چون در این صورت به بیان افکار و عقیده های شخصی خود خواهید پرداخت که ممکن است منجر یه پیش داروی یا قضاوت سخنان گوینده گردد .

  • · از عبارات و کلمات برای تایید سخنان گوینده و برای اینکه نشلن دهید که یه سخنان او گوش می کنید و برای او و سخنانش اهمیت قائل هستید استفاده کنید و او را برای ادامه ی دادن به سخن گفتن تشویق کنید . عبارات ساده ای چون : آها! –  که این طور – می فهمم – چه جالب – در موردش به من بگو – دوست داری در موردش صحبت کنیم – و …

آنچه برای شنوده ای کارآمد شدن اهمیت دارد این است به رفتار های خود توجه داشته باشیم و عواقب و نتیجه های آنها را تجزیه و تحلیل کنیم و این نکات و راهبرد های به ظاهر ساده را به  طور آگاهانه در زندگی روزمره خود مد نظر قرار دهیم تا به تدریج به عادات و رفتارهای گوش دادن ما بدل شوند . زمانی را در هر روز برای تمرین این راهبرد ها و تجزیه و تحلیل رفتارهای خود اختصاص دهید ؛ از نتیجه آن شگفت زده خواهید شد .

درمورد نویسنده : مدلین بارلی آلن (Madelyn Burley-Allen) موسس نیروی درونی رفتارهای انسان در 1972 است . او بالغ از 2000 سمینار در آمریکا ؛ چین، هند ، روسیه ، سنگاپور ، اندونزی ، مالزی  داشته است و کتاب های متعددی را منتشر کرده که از آن جمله می توان به گوش دادن : مهارتی فراموش شده اشاره کرد .

ترجمه : خودم

~ by pegahespantman on April 8, 2010.

One Response to “گوش کن !”

  1. kheilijaleb bood koli mano be fekr va dasht.koli fekr kardamjoze kodom satham

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: